Kursus CCTV

Pengetahuan Tentang CCTV Yang Perlu Anda Tahu

Pengetahuan Tentang CCTV Yang Perlu Anda Tahu

2020-01-24 Nur Fadzlin 0 Artikel

CCTV adalah merupakan akronim bagi closed-circuit television.

Jadi bagaimanakah sistem CCTV moden berfungsi?

Jawapannya bergantung kepada jenis sistem yang terlibat. Sistem ini lebih baik ditentukan oleh jenis kamera yang digunakan. Terdapat dua jenis kamera biasa yang digunakan hari ini: Kamera berasaskan Analog dan IP.

Sistem CCTV yang menggunakan kamera analog telah wujud selama bertahun-tahun. Mereka masih merupakan jenis kamera yang paling biasa dipasang di lapangan, kata pakar. Gambar kamera atau siri kamera dengan set kabel khusus yang dimasukkan ke dalam peranti rakaman dan siri monitor. Video dirakam dan disimpan di tapak.

Kamera berasaskan IP menjalankan fungsi yang sama dengan yang analog, tetapi dengan pelbagai keupayaan tambahan. Kamera IP biasanya menawarkan imej yang lebih baik dengan resolusi yang lebih tinggi dan lebih banyak kelenturan, yang membolehkan pengguna untuk menghantar imej video e-mel untuk konsultasi. Dalam organisasi besar dengan banyak kemudahan, syarikat insurans sering lebih suka, dan dalam beberapa kes permintaan, sistem IP.

Walaupun ramai orang menggunakan istilah CCTV untuk merujuk kepada kedua-dua IP dan kamera analog, tegasnya, istilah itu harus terhad untuk menerangkan kamera analog.

Digabungkan dengan perisian baru yang dikenali sebagai analisis video, kamera keselamatan IP boleh diprogramkan untuk mengawasi aktiviti yang mencurigakan. Kamera pada pengambilan udara, sebagai contoh, boleh diprogramkan untuk memaparkan video amaran dan rakaman hanya apabila ruang di sekeliling pengambilan itu terganggu.

Kamera IP berfungsi dengan menggunakan rangkaian IP (IP bermaksud protokol internet), selalunya rangkaian data yang sama yang lain menggunakan syarikat. Jika bandwidth adalah masalah, rangkaian berasingan menggunakan kategori 5 pendawaian boleh digunakan. Sama ada cara, maklumat video direkodkan pada pelayan, yang bermaksud data video boleh diletakkan di tapak atau di lokasi terpencil.

Walaupun menyimpan sejumlah besar data boleh menjadi kebimbangan, tidak biasa bagi sistem CCTV IP untuk mempunyai perisian yang mengawal berapa lama video disimpan, dan pada kualiti apa. Selepas satu masa, video boleh dimampatkan untuk menjimatkan ruang storan .