Kursus CCTV

Tips Penempatan CCTV Untuk Mengelakkan "Blind Spots"

Tips Penempatan CCTV Untuk Mengelakkan

2020-01-26 (Last Update: Sun, 26 Jan 2020) Mazwin Izzati 0 Artikel

Cara Posisi Kamera CCTV Untuk Mengelakkan blind spots

blind spots merujuk kepada kawasan yang tidak berada dalam pinggir kamera yang dipasang. Oleh kerana semua kamera mempunyai jarak terhad, semua kawasan tidak dapat dipantau.

Setiap kamera keselamatan akan mempunyaiblind spots tetapi untuk berjaya menutupi seberapa banyak yang mungkin, sistem keselamatan CCTV mesti direka dengan keupayaan ‘zero blind spot’ . Ini ditentukan oleh tempat kamera berada. Sebaiknya, setiap pandangan kamera mesti bertindih dengan blind spots kamera yang terletak paling dekat dengannya untuk memastikan liputan yang optimum.

Satu contoh praktikal liputan CCTV yang berkesan, berlaku di sebuah pusat membeli-belah di Toronto, di mana 73% kamera tidak dapat dilihat oleh pembeli, tetapi mereka terletak cukup rapat bersama untuk memastikan setiap sudut perniagaan mereka dilindungi. Sama ada kamera anda berada di dalam atau di luar, penting untuk menempatkan kamera setiap untuk mengelakkan sebarang blind spots di perimeter yang anda tutupi.

** Tips Untuk Memaparkan Kamera CCTV**

  1. Semak pelan bangunan dan letakkan di lokasi yang ideal yang anda perlukan untuk memasang kamera. Pertimbangkan jarak dan jarak pengesanan setiap zon pengawasan spesifik.

Petua: Rujuk pakar dan tanyakan jenis lensa atau kamera apa yang terbaik untuk pelan lantai anda untuk mengelakkan seberapa banyak blind spots yang boleh dengan penempatan kamera dan julat setiap kamera individu.

  1. Tentukan tujuan untuk menangkap dengan setiap kamera untuk mengetahui jenis kamera yang anda perlukan. Ini akan membantu anda menentukan resolusi kamera. Adakah anda akan meletakkan kamera di dalam rumah untuk menangkap muka seseorang atau adakah anda ingin mendapatkan imej yang jelas untuk plat lesen kereta di luar rumah?

Setiap lokasi kamera akan menentukan apa yang anda perlukan untuk memaksimumkan potensi pengawasan anda, mengelakkan blind spots dan memastikan rakaman yang jelas.

  1. Fokuskan tujuan untuk pemasangan kamera CCTV. Adakah terdapat potensi untuk vandalisme dengan sistem keselamatan dalaman atau luaran anda? Adakah kamera anda terdedah kepada kerosakan jika penceroboh boleh mengaksesnya dan menyekat pandangan kamera untuk menghalang rakaman?

  2. Pertimbangkan pencahayaan di kawasan yang akan dilindungi oleh kamera anda.Seperti, Adakah ruang terang ? Adakah lampu dimatikan pada waktu malam? Adakah anda memerlukan pencahayaan tambahan untuk memastikan imej tidak gelap dan supaya anda dapat melihat apa yang berlaku? Adakah anda memerlukan kamera CCTV inframerah?