Kursus CCTV

Cara Menjaga CCTV

Cara Menjaga CCTV

2020-01-20 (Last Update: Mon, 20 Jan 2020) Nur Fadzlin 0 Artikel

1) Sentiasa pastikan kamera CCTV bersih Bermula dari kamera CCTV, housing, unit pemacu, DVR, monitor dan semua perkara yang berkaitan dengan CCTV jangan biarkan kotor dan penuh dengan debu. Kerana jika ada habuk atau kotoran boleh menjadi penghalang utama yang menyebabkan prestasi sistem CCTV menjadi tidak sempurna, contohnya imej kamera CCTV menjadi kabur dan dengan cepat menjadi kerosakan.

2) Semak semua komponen CCTV secara berkala Komponen CCTV mesti diperiksa seperti DVR, kabel dan sambungan mesti sentiasa diperiksa, Jangan biarkan ada yang tidak terhubung. Begitu juga, kedudukan kamera CCTV juga perlu diperiksa. Jangan biarkan sasaran kamera tidak betul. Semak sokongan CCTV dan perkara-perkara lain yang menyokong kamera CCTV boleh berfungsi dengan baik.

3) Selalu periksa tetapan rakaman CCTV Tetapan mod rakaman kamera CCTV mesti ditetapkan secara optimum, dari tempoh masa penyimpanan rakaman, kualiti rakaman dan tetapan kamera CCTV yang lain.

4) Backup hasil rakaman CCTV Sekiranya kapasiti kamera CCTV anda penuh, anda perlu membuat backup rakaman rakaman CCTV, menyusun mana yang anda fikir masih perlu dan memadam yang tidak penting.